1
Січень 2024року
прокачуємо профмайстерність педагогів
методичний захід

Пекельна методична кухня: методичний захід у форматі брейнстормінгу

На організацію методичних заходів витрачаєте багато сил, а результат не задовольняє? Організуйте у вашому дитячому садку методичний захід у форматі брейнстормінгу, щоб отримати нові враження та ідеї. Пропонуємо готовий сценарій методичного заходу, під час якого зможете прокачати професійні навички педагогів

Аліса Розман-Лі , завідувач Сумського спеціального дошкільного навчального закладу № 20 «Посмішка»
Інна Закорко , вихователь-методист Сумського спеціального дошкільного навчального закладу № 20 «Посмішка»

Для педагога бути професіоналом означає перебувати в постійному пошуку, зростанні та розвитку. Адже діяльність педагога відрізняється високою мобільністю, надзвичайною складністю, вимагає глибоких і різнобічних професійних знань, умінь, навичок, що становлять основу професійної компетентності. І саме тому підвищення професійної компетентності педагога — запорука успішного реформування системи освіти в цілому.

Традиційні форми методичної роботи, в яких провідне місце займали доповіді й виступи, нині втратили свою актуальність. На часі нові форми роботи, які дають змогу залучити колег до активної діяльності й діалогу, передбачають вільний обмін думками. Із безлічі інтерактивних форм роботи з педагогами, під час яких можна генерувати ідеї та обмінюватися досвідом, ми обрали брейнстормінг.

Брейнстормінг (англ. brainstorming) — мозковий штурм, процес генерування ідей та пошуку розв’язання конкретного питання за короткий проміжок часу.

Головна функція брейнстормінгу — використати творчий потенціал кожного співробітника, щоб виявити максимум ідей, що допоможуть розв’язати проблему або створити нову концепцію. Він дає змогу учасникам вийти за межі стандартного мислення та запалити вогонь ініціативи. Пропонуємо ознайомитися з одним із наших брейнстормінгів — Пекельною методичною кухнею.

МЕТА
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

• формувати в педагогів уміння працювати у форматі брейнстормінгу;

• розвивати здатність генерувати ідеї для розв’язання проблем;

• підвищувати мотивацію до креативної, інноваційної діяльності;

• удосконалювати навички роботи в команді.

ОБЛАДНАННЯ:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

• елементи одягу кухарів за кількістю учасників;

• аркуші паперу для записів;

• методичний захід плакат із намальованою павутиною;

• два кухарські ковпаки;

• картки із умовами для генерування ідей;

• ложки та ополоники за кількістю учасників;

• три ватмани;

• три клеї-олівці;

• кавові зерна, крупи, розсипний чай.

ХІД:

Вступна частина

Ведучий: Добрий день, шановні колеги! Сьогодні ми потрапили до Пекельної методичної кухні! Пропоную зануритися у світ методичної кулінарії, в якій варяться, смажаться та печуться надзвичайні методичні шедеври й водночас панує особлива атмосфера, яка немов кличе нас покуштувати на смак інноваційні форми методичної роботи.

Хоча головне правило брейнстормінгу — жодних правил, проте пропоную єдине: під час нашого заходу не критикуйте, не відкидайте ідеї та пропозиції інших учасників. Що більше ідей — то краще. Об’єднаймо наші ідеї для створення нової!

Вправа «Павутинка очікувань»

Ведучий пропонує учасникам одягти спеціальний одяг кухарів, щоб відчути атмосферу заходу. Відтак закликає їх «сплести» павутинку очікувань щодо заходу. Учасники пишуть на аркушах свої очікування та прикріплюють їх до плаката з павутиною.

Вправа «Об’єднання»

Учасники об’єднуються в три команди за улюбленими смаками — солодкий, кислий, гос­трий. Перша команда отримує назву «Педагоги-кулінари», друга — «Батьки-партнери», третя — «Діти-споживачі».

Приклад оформлення меню

Ведучий: На правах майстер-шефа пропоную по черзі надавати слово кожному генератору інноваційних рішень. Бачу, вам цікаво, що ж ми готуватимемо? Розглянемо меню (рис.).

Перша страва «Нарізка з проблем та ідей, як їх розв’язати»

Ведучий: Перша страва має надихнути нас створювати нові ідеї, як розв’язувати щоденні проблеми в професійній діяльності. Для цього пропоную приготувати проблемну «нарізку» та поміркувати, що допоможе її «з’їсти».

Вправа «Розв’язуємо проблему»

Ведучий пропонує кожному учаснику написати на аркуші нагальну проблему, яка по­в’я­зана з професійною діяльністю, як-от: не може порозумітися з колегою, відчуває складнощі під час спілкування з батьками, не вдається зацікавити дітей грою тощо. Учасники кладуть свої аркуші в кухарський ковпак і ведучий їх ретельно перемішує. Відтак повідомляє, що кожну проблему потрібно буде «з’їсти» два рази: перший — дати корисну пораду колезі відповідно до власного досвіду; другий — дати жартівливу пораду, зважаючи на умову, яку витягне на картці. Після цього кожен учасник витягає з одного кухарського ковпака аркуш із проблемою, а з іншого — картку з умовою. Після хвилинного роздуму учасники озвучують свої пропозиції.

Приклади умов для генерування ідей

Ви перенеслися на 100 років тому. Як ви розв’яжете проблему?

У вас вкрали проблему! Запропонуйте універсальну пораду для всіх.

Ви обмінялися мозком із людиною навпроти. Порадьтеся з нею та згенеруйте спільну пораду.

Телепортація! Ви в Японії. Що ви тепер зробите для розв’язання проблеми?

Ви — Альберт Ейнштейн. Які ідеї спадають на думку?

Ви виграли гранд — маєте один мільйон доларів для розв’язання проблеми. Як вчините?

Друга страва: «Гарячі поради для вихователя»

Ведучий: Для того щоб професійна діяльність вихователя була успішною, її потрібно пос­тійно збагачувати новими прийомами роботи. Пропоную обговорити «гарячі» знахідки для роботи з дітьми.

Вправа «Рецепт успішної взаємодії з дітьми»

Ведучий пропонує кожній команді сформувати п’ять рекомендацій для колег щодо успішної взаємодії з дітьми та поділитися ними з колегами. Відтак організовує обговорення та узагальнює поради в спільному «рецепті». Насамкінець формує шпаргалку для педагогів за результатами обговорення (див. Додаток).

Додаток

Шпаргалка для вихователів


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Третя страва: «Салат із мотивації та інтересу»

Ведучий: У Франції професію кухаря вважають творчою. Кулінарне мистецтво по­в’я­за­не з образотворчим. Адже для талановитого кухаря рецепт — це лише полотно, основа для творчості. Щоб приготувати страву, він має сформувати власне бачення й переосмислити кулінарну традицію. Але для цього потрібна мотивація та інтерес. Поділіться рецептами одне з одним, як можна мотивувати себе та колег до професійного розвитку?

Вправа «Моя мотивація»

Кожна команда створює рецепт професійної мотивації з кількох інгредієнтів. Це можуть бути методи та прийоми, якими користуються учасники, або поради, про які вони лише чули. Після обговорення команди презентують свої рецепти мотивації.

Ведучий: Для успіху може бути недостатньо лише мотивації педагога. Потрібно в наш салат додати зацікавленість вихованців. Адже одне з головних завдань педагога — шукати ефективні засоби та прийоми, щоб зацікавлювати дошкільників освітньою діяльністю. Що можете порекомендувати колегам?

Вправа «Зацікавлення дітей»

Кожна команда записує протягом трьох хвилин на ватмані методи та прийоми, що допомагають зацікавити дітей освітньою діяльністю. За вказівкою ведучого команди міняються ватманами та доповнюють записи колег власними прийомами та засобами. Так повторюють, поки кожна команда не отримає свій ватман. Після цього ведучий пропонує проаналізувати зміст кожного ватмана та організовує обговорення запропонованих прийомів і засобів.

Перекус «Музичний шедевр»

Ведучий: Використання якісного кухонного інвентаря дає змогу заощадити час і надати страві вишуканої форми. Подібно чарівникові, який помахом чарівної палички робить диво, кулінар за допомогою ножа, ложки та іншого інвентаря може створювати шедеври. Зараз і ми створимо дивовижний музичний шедевр.

Ведучий роздає усім учасникам ложки та ополоники.

Вправа «Музичний шедевр на кухні»

Кожна команда за допомогою ложок та ополоників має створити музичний «шедевр». Учасники радяться, вибирають або вигадують мелодію та по черзі виконують свої композиції.

Десерт «Солодкий портрет вихователя»

Ведучий: Талановитий кухар може приготувати страву навіть для найвибагливішого гурмана. Адже до приготування їжі підходить творчо, з фантазією, керується своїми смаком і почуттям прекрасного. На нашій Пекельній методичній кухні ми готуємо лише майстерні педагогічні шедеври. І зараз створимо портрет ідеального вихователя очима колег, вихованців та їхніх батьків.

Вправа «Портрет ідеального вихователя»

На столі в кожної команди є предмети, за допомогою яких треба створити портрет ідеального вихователя:

  • «Педагоги-кулінари» мають ватман, клей-олівець, кавові зерна;
  • «Батьки-партнери» — ватман, клей-олівець, крупи — гречку, пшоно;
  • «Діти-споживачі» — ватман, клей-олівець, розсипний чай.

Команди створюють портрети та допов­нюють їх надписами з характеристиками вихователя відповідно до запропонованої ролі. Відтак демонструють результати своєї діяльності колегам.

Рефлексія

Ведучий: Кожен із вас виступив генератором ідей, що можуть поліпшити професійну діяльність. Якщо за час нашого брейнстормінгу ви знайшли для себе нові методи чи прийоми взаємодії з дітьми та їхніми батьками, які хотіли б прокоментувати, — надаю вам слово.

Учасники узагальнюють, що нового вони здобули та які ідеї запропонували під час заходу.

Ведучий: Сьогодні ми разом працювали й генерували нові ідеї. Не варто відкладати їх реалізацію через острах невдачі. Навіть провальна кампанія — цінний урок, який дає змогу в майбутньому досягти успіху. Головне — починайте діяти! Реалізуйте навіть, на перший погляд, незначну ідею. Дійте вже зараз — і з часом ви обов’язково досягнете великих успіхів.

Тож не зупиняймося на досягнутому!

Ведучий дякує за співпрацю та завершує захід.