1
Січень 2024року
обмінюємося досвідом
освітній процес

Кулінарна академія, або Формуємо культуру харчування

Культура харчування — це сукупність важливих навичок, що допоможе дитині у майбутньому. Для того щоб формувати її вже з дошкільного віку, колеги створили в дитячому садку Кулінарну академію. І не лише для дітей, а й для їхніх батьків і вихователів

Лариса Туровець , директор дошкільного навчального закладу № 655, Київ
Ганна Ільніцька , вихователь-методист дошкільного навчального закладу № 655, Київ
Наталія Олексюк , вихователь дошкільного навчального закладу № 655, Київ

Для того щоб гасло «бережи здоров’я змалку» стало керівниц­твом до дії, а не порожнім звуком, дорослим слід формувати навички здорового способу життя в дітей вже з дошкільного віку. Один із напрямів такої діяльності — навчити дітей правильно харчуватися. У світі, де так багато шкідливих смаколиків у яскравих обгортках, це робити складно. Однак колектив нашого дитячого садка не боїться складних завдань. І щоб прокачувати навички здорового харчування не лише в дітей, а й у їхніх батьків і вихователів, ми створили в дитячому садку Кулінарну академію. «Навчатися» в ній мають змогу всі учасники освітнього процесу.

Що організували для педагогів

Сформувати у вихованців прагнення берегти своє здоров’я як найдорожчий скарб і вести здоровий спосіб життя — складне завдання для вихователів. Адже для того щоб навчити дітей ставитися до харчування по-особливому, сформувати у них навички етикету та культуру споживання їжі, спершу потрібно самим бездоганно опанувати ці навички. Тому в нашій Кулінарній академії ми організували цикл тематичних заходів для педагогів.

Майстер-класи. Привабливу на вигляд та смачну їжу мало хто відмовиться з’їсти. Щоб навчитися перетворювати прості страви на витвори мистецтва й потім навчити цього дітей, наші педагоги стали учасниками майстер-класів «Приготування їжі — це мистец­тво» та «Як урізноманітнити сервірування столу».

Під час першого майстер-класу педагоги опановували основи карвінгу (англ. to carve — «різати, вирізати») — мистецтва художнього різьблення по овочах і фруктах. Вони навчалися робити квіти з огірка та моркви, лебедя — з яблука, їжачка — із апельсина. Такі незвичні страви зацікавлять будь-кого, а особливо дітей.

Другий майстер-клас ми присвятили різним способам складання серветок для сервірування столу, зокрема навчилися робити конверт «Морквинка» для столових приборів. Сервірування столу має не лише функціональне, а й естетичне значення. Набуті педагогами навички оригінально складати серветки дали їм змогу урізноманітнити чергування дітей у групі. А виготовлені конверти «Морквинка» заохочують дітей правильно користуватися столовими приборами, виховують у них естетичний смак, формують культуру споживання їжі.

Чайна церемонія. У кожній країні є свої особливості, традиції приготування чаю. Хоча цей процес проходить по-різному, але чаювання всюди має одну мету — досягти гармонії в душі людини. Під час чайної церемонії, організованої в дитячому садку, педагоги занурилися в атмосферу японських традицій. Насамперед ми підготували все начиння, посуд, музику для відповідної атмосфери під час церемонії. Чайна церемонія уособлює спокій, простоту, природність, елегантність та витонченість. Це була чудова нагода відчути її цілющий вплив на емоційний стан.

Творча майстерня. Ігри, виготовлені педагогами власноруч, зав­жди викликають у дітей особливу зацікавленість. Саме це спонукало нас на таку творчу діяльність. Під час роботи у творчій майстерні педагоги виготовили для дітей лото «Я готую», дидактичні ігри «Тарілка здоров’я», «Кондитери», «Морозиво», «Я готую піцу». Для цього використовували різні електронні ресурси, готували макети ігор, друкували та вирізали елементи.

Для гри «Я готую піцу» створили макети основи піци та багато карток з елементами начинок; для гри «Морозиво» — ріжок з картону й паперові кульки морозива різного кольору. Такі ігри дають змогу не лише вивчати кулінарні вподобання дітей, а й розвивати їхні уяву та мислення.

Найцікавіше було створювати інтерактивні ігри «Що зайве?» та «Що можна приготувати?». Це таблиці з різними продуктами. У грі «Що зайве?» діти мають здогадатися, який продукт зайвий. Наприк­лад, серед малюнків фруктів може заховатися овоч. А у грі «Що можна приготувати?» із поданих інгредієнтів можна приготувати якусь страву, як-от: із капусти, огірка й помідора — салат, а із молока, яєць, цук­ру та борошна — круасан або булочку.

Чим зацікавлювали дітей

Найбільше уваги під час діяльності нашої Кулінарної академії ми приділили організації взаємодії з дітьми. Щоб їх зацікавити провели цикл освітніх і розважальних заходів, що мали на меті формувати в дошкільників:

  • ціннісне ставлення до власного здоров’я;
  • знання про правила здорового харчування;
  • уміння дотримувати елементарних правил етикету тощо.

Екскурсія на кухню. Ознайомлювати дітей з особливостями правильного харчування почали з екскурсії на кухню. Діти мали змогу дізнатися, хто та у який спосіб готує для них їжу. Кухарі поділилися з дітьми окремими секретами приготування їхніх улюблених страв.

Перед екскурсією діти разом із вихователем пригадали, як потрібно поводитися під час відвідування кухні. Вихователі наголосили, що не слід чіпати гострі предмети та електроприлади, а також їжу. Адже кухарі в рукавичках та постійно миють руки, щоб їжа була чистою, без мікробів.

Під час екскурсії дошкільники поспостерігали за роботою кухарів, які готували для них смачний та корисний обід. А також дізналися більше про призначення кухонного начиння та ознайомилися із сучасними електроприладами, які допомагають кухарям готувати.

Комплексне заняття «Мишенятко і брудні лапки». Миття рук — один із процесів підготовки до прийому їжі. Тому в межах діяльності Кулінарної академії ми організували перегляд розвивального мультфільму «Мишенятко і брудні лапки». Після перегляду діти аналізували різні життєві ситуації, робили висновки, коли треба мити руки. Під час досліду «Чому від мила тікає бруд» дошкільники дізналися про існування непомітних живих організмів — мікробів. Наприкінці заняття діти намалювали Мишенятка — головного персонажа мультфільму, разом з яким повторювали правила миття рук.

Цикл майстер-класів «Витівки із тіста». Ліплення з тіста — одне з улюблених занять наших маленьких кулінарів. Під час майс­тер-класів діти спробували замішувати тісто, очікували, поки воно «підійде», готували начинки для випічки тощо. Загалом маленькі кулінари разом із вихователями спробували приготувати печиво, круасани, кекси та хліб.

Одним із найцікавіших відкриттів для дітей стали можливості міксера та хлібопічки. Перед використанням цих приладів ми ознайомили дошкільників із правилами користування ними. І під час майстер-класу кожен мав змогу скористатися міксером із допомогою педагога.

Цикл інтегрованих занять «Українська кухня». Не забули ми й про народні кулінарні традиції. Протягом року маленькі кулінари ознайомлювалися з найпопулярнішими українськими стравами та націо­нальними традиціями харчування. Під час тематичних занять діти разом із вихователями та працівниками кухні:

  • ліпили вареники із сиром;
  • випікали великодні кекси;
  • готували червоний борщ.

Кожну страву діти мали змогу скуштувати.

Сюжетне заняття «Кавярня «Жуй-Жуй». Спробували наші вихованці й організувати роботу власної кав’ярні (див. Додаток). Під час заняття діти визначали продукти, які знадобляться для приготування корисних цукерок і лимонаду. Відтак разом із вихователем готували цукерки із сухофруктів відповідно до рецепта. Також приготували корисний лимонад із цитрусових, меду та м’яти.

Що запропонували батькам

Більшість харчових звичок дитини формується в родині. Тому до «навчання» в Кулінарній академії ми активно залучали батьків вихованців.

Насамперед провели анкетування батьків «Формуємо харчові звички з дитинства». Відповіді на запитання анкети допомогли вивчити харчові звички наших вихованців і визначити можливі шляхи поліпшення організації харчування в дитячому садку. Батьки вихованців під час заповнення анкети мали змогу проаналізувати сімейні традиції харчування.

Приготування їжі — щоденний процес, за яким спостерігають діти. І природно, що у них виникає бажання приєднатися й допомогти. Замість того, щоб ігнорувати або пригнічувати завзяття малюка, ліпше подумати про те, що цікавого та смачного можна приготувати разом із дитиною. Щоб допомогти в цьому батькам наших вихованців, ми підготували для них пам’ятку «П’ять причин готувати разом» та розмістили її на сторінці садочка у фейсбуці.

Також батьки взяли участь у мініпроєкті з виготовлення книги «Сімейні рецепти». Багато смачних страв чекає на маленьких і дорослих гурманів на сторінках нашої книги. Тепер улюблені рецепти родин наших вихованців назавжди залишаться в дитячому садку. І деякі страви ми вже приготували, інші плануємо готувати разом із дітьми. А ще наша книга й надалі поповнюватиметься новими рецептами.

Отже, ми на власному досвіді переконалися, що формувати в дітей навички здорового харчування можна весело та цікаво. А голов­не, що діти мають змогу постійно застосовувати отримані знання на практиці. Та й батьки дітей почали більше звертати увагу на те, чим харчуються їхні діти. Проте ми не зупиняємося на досягнутому, робота Кулінарної академії триває.

Додаток

Кав’ярня «Жуй-Жуй»

План-конспект сюжетного заняття з дітьми старшого дошкільного віку

МЕТА:

  • ознайомлювати дітей із корисними продуктами та їхнім впливом на розвиток організму людини;
  • формувати елементарні кулінарні навички;
  • учити користуватися ножем та електроприладами;
  • розвивати уміння взаємодіяти в команді;
  • формувати основи культури праці.

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:

  • елементи одягу працівників кав’ярні за кількістю дітей;
  • кухонний інвентар — ножі, дощечки, мисочка з водою, тарілки, графини, стакани, ложки, соломинки, серветки;
  • кухонні прилади — блендер, соковижималка;
  • паперові обгортки для цукерок;
  • інгредієнти для приготування цукерок і лимонаду;
  • рецепти страв.

ХІД:

Вступна частина: створення ігрової ситуації

Вихователь актуалізує знання дітей про те, що таке кав’ярня та хто там працює. Відтак пропонує створити в групі маленьку та затишну ка­в’яр­ню «Жуй-Жуй». У ній можна буде скуштувати лише корисні страви зі свіжих продуктів без додавання цукру й барвників.

Вихователь заохочує дітей поміркувати, що їм знадобиться для роботи.

Орієнтовні запитання для обговорення:

• Хто працює в кав’ярні?

• Який одяг і приладдя потрібні кухарю, кондитеру, офіціанту чи баристі?

• Що можна приготувати?

Після обговорення діти розподіляють ролі, одягають елементи одягу кухарів.

Основна частина

Бесіда «Що ми їмо»

Вихователь пропонує дітям розглянути картинки із зображеннями різних продуктів харчування. Відтак розповісти про свою улюблену страву, відібрати ті картинки, де зображені їжа та напої, які називають корисними. Вихователь спонукає дітей пояснювати свій вибір і за потреби доповнює їхні відповіді.

Дидактична гра «Що можна приготувати»

Діти об’єднуються у дві команди. Кожна команда вибирає наосліп по п’ять-сім карток із зоб­раженням різних продуктів. Відтак команди мають запропонувати страви, які можна приготувати із цих продуктів.

Полілог «Чи можна готувати без рецепта»

Вихователь пропонує дітям поміркувати, що таке рецепт і для чого він потрібен. Також просить дітей поділитися кількома рецептами улюб­лених страв, якщо вони знають, як їх готувати. Після цього пропонує дітям визначити, чи завжди потрібен рецепт, чи можна щось приготувати без нього.

Наприкінці обговорення вихователь пропонує приготувати за рецептами лимонад і корисні цукерки.

Практична діяльність «Приготування лимонаду і корисних цукерок»

Діти разом із вихователем ознайомлюються з рецептами цукерок і лимонаду. Відтак вихователь ставить на стіл корзину з інгредієнтами та пропонує дітям вибрати усе необхідне. На одній таці скласти інгредієнти для цукерок, на другій — для лимонаду. Після цього діти під керівництвом вихователя виготовляють цукерки відповідно до алгоритму, вказаного в рецепті. Потім так само за рецептом готують лимонад.

Корисні цукерки. Для приготування корисних цукерок можна використати курагу, родзинки, горіхи, мед і кокосову стружку. Їх потрібно подрібнити в блендері, додаючи до них мед. Далі сформувати із цієї маси кульки та обваляти їх у кокосовій стружці. Потім загорнути в обгортки та викласти на тарілці.

Лимонад. Для приготування лимонаду знадобляться вода, апельсини, лимони, мед і м’ята. Половину апельсинів і лимонів потрібно порізати, а з другої — вичавити сік на соковижималці. У воді розмішати мед, додати туди м’яту, сік і цитрусові. Усе ретельно перемішати. Лимонад готовий! 

Сюжетно-рольова гра

Вихователь організовує сюжетно-рольову гру «Кав’ярня «Жуй-Жуй». Діти пригадують, хто ще, окрім кухарів, працює в кав’ярні, що робить офіціант чи бариста. Діти розподіляють ролі, на­приклад: гості, офіціанти, кухарі, баристи тощо.

Наприкінці гри вихователь організовує частування. Діти смакують цукерками та лимонадом, які приготували власноруч.

Заключна частина

Вихователь підбиває підсумки заняття. Зок­рема запитує в дітей, рецепти яких страв вони сьогодні дізналися. Пропонує дітям пригадати, що вони робили під час заняття. Також заохочує дітей поміркувати, що їм сподобалося найбільше, в які ігри вони хотіли б пограти ще тощо.