11
Листопад 2024року
працюємо з вихователями
самоаналіз

Як оцінити себе: методика селф‑рейтингу

Незабаром стартує атестаційна кампанія. Педагоги так чи так аналізуватимуть свою роботу, оцінюватимуть індивідуальні якості, поведінку та досягнення. Ознайомте педагогів із методикою селф-рейтингу, що дає змогу ліпше зрозуміти свої сильні та слабкі сторони й усвідомити шляхи для подальшого розвитку

Лілія Москвичова , заступник директора з навчально-виховної роботи Щасливського ліцею Березанської селищної ради Миколаївської області

Методика селф-рейтингу є модифікацією методики дослідження самооцінки Дембо — Рубіншейн, розробленою Тамарою Дембо в 1962 році й доповненою Сусанною Рубінштейн в 1970 році. У методиці використано прийом Тамари Дембо, за допомогою якого визначають уявлення досліджуваного про своє щастя. Сусанна Рубінштейн розширила методику Тамари Дембо: внесла замість однієї шкали підрахунку чотири — здоров’я, розумовий розвиток, характер, щастя.

Мета методики

Графічна методика селф-рейтингу передбачає самоаналіз чи самооцінку досліджуваного за будь-якими запропонованими шкалами. Методика аналітична, а також проєктивна, оскільки дає змогу достовірно виявити неявні чинники й допомогти досліджуваному самос­тійно й ефективно аналізувати та корегувати результати, моделювати успішну ситуацію.

Методику селф-рейтингу можна використовувати з діагностичною метою або як інструмент самооцінювання під час методичної роботи.

Термінологія

У методиці селф-рейтингу використано термінологічну шкалу шотландського психолога Джеймса Древера (James Drever).

Селф-рейтинг (self-rating) — самооцінка, намагання індивідуума оцінити свою особистість шляхом графічної рейтингової шкали.
Селф-контроль (self-control) — самоконтроль, що здійснюється індивідуумом над своїми діями, імпульсами, почуттями.
Селф-респект (self-respect) — право поважати себе за ті чи ті досягнення, почуття власної гідності не як застигла константа, а як математична змінна, що постійно змінюється в реальному часі та в оцінюванні себе залежно від якості звершених вчинків.
Селф-реалізація (self-realization) — ступінь реального виявлення своїх духовних, особистісних, інтелектуальних і фізичних потенціалів у кожній конкретній ситуації.

Опис методики

Методика селф-рейтингу не потребує жодних спеціальних бланків. На аркуші паперу потрібно провести вертикальні лінії за числом шкал. Ціна поділки — довільна. Верхній показник — 5. Наприклад, для того щоб дослідити комунікативну компетентність педагога, можна застосувати шість шкал, як-от:

1) співпраця з педагогами закладу;

2) взаємодія з вихованцями;

3) співпраця з батьками;

4) селф-контроль;

5) селф-респект;

6) селф-реалізація.

Приклад оформлення шкал

За шкалами 1—3 педагог оцінює свою співпрацю з іншими педагогами, вихованцями та батьками. Якщо взаємодія успішна — ставить максимальну оцінку, а якщо ж, навпаки, порозуміння немає — оцінка мінімальна. За шкалою 4 педагог оцінює, чи контролює себе в діловому спілкуванні; як швидко може опанувати себе, коли хвилюється; чи вміє контролювати і себе, і ситуацію загалом. За шкалою 5 оцінює якість звершених ним вчинків, а за шкалою 6 — наскільки він задоволений своїм вмінням співпрацювати.

Методику селф-рейтингу можна застосовувати до будь-якого виду діяльності. Вона може слугувати схемою аналізу та самооцінки з метою корекції результатів діяльності кожного учасника освітнього процесу окремо, а також педагогічного колективу в цілому.