Як оцінити себе: методика селф‑рейтингу
Незабаром стартує атестаційна кампанія. Педагоги так чи так аналізуватимуть свою роботу, оцінюватимуть індивідуальні якості, поведінку та досягнення. Ознайомте педагогів із методикою селф-рейтингу, що дає змогу ліпше зрозуміти свої сильні та слабкі сторони й усвідомити шляхи для подальшого розвитку
Статті до теми:
Готуємось до атестації: п’ять помилок педагогів і як їх уникнути
Професійна рефлексія: як аналізувати власну діяльність
Техніка продажу: вчимося презентувати власний професійний доробок
Методика селф-рейтингу є модифікацією методики дослідження самооцінки Дембо — Рубіншейн, розробленою Тамарою Дембо в 1962 році й доповненою Сусанною Рубінштейн в 1970 році. У методиці використано прийом Тамари Дембо, за допомогою якого визначають уявлення досліджуваного про своє щастя. Сусанна Рубінштейн розширила методику Тамари Дембо: внесла замість однієї шкали підрахунку чотири — здоров’я, розумовий розвиток, характер, щастя.
Мета методики
Графічна методика селф-рейтингу передбачає самоаналіз чи самооцінку досліджуваного за будь-якими запропонованими шкалами. Методика аналітична, а також проєктивна, оскільки дає змогу достовірно виявити неявні чинники й допомогти досліджуваному самостійно й ефективно аналізувати та корегувати результати, моделювати успішну ситуацію.
Методику селф-рейтингу можна використовувати з діагностичною метою або як інструмент самооцінювання під час методичної роботи.
Термінологія
У методиці селф-рейтингу використано термінологічну шкалу шотландського психолога Джеймса Древера (James Drever).
Опис методики
Методика селф-рейтингу не потребує жодних спеціальних бланків. На аркуші паперу потрібно провести вертикальні лінії за числом шкал. Ціна поділки — довільна. Верхній показник — 5. Наприклад, для того щоб дослідити комунікативну компетентність педагога, можна застосувати шість шкал, як-от:
1) співпраця з педагогами закладу;
2) взаємодія з вихованцями;
3) співпраця з батьками;
4) селф-контроль;
5) селф-респект;
6) селф-реалізація.
Приклад оформлення шкал |
За шкалами 1—3 педагог оцінює свою співпрацю з іншими педагогами, вихованцями та батьками. Якщо взаємодія успішна — ставить максимальну оцінку, а якщо ж, навпаки, порозуміння немає — оцінка мінімальна. За шкалою 4 педагог оцінює, чи контролює себе в діловому спілкуванні; як швидко може опанувати себе, коли хвилюється; чи вміє контролювати і себе, і ситуацію загалом. За шкалою 5 оцінює якість звершених ним вчинків, а за шкалою 6 — наскільки він задоволений своїм вмінням співпрацювати.
Методику селф-рейтингу можна застосовувати до будь-якого виду діяльності. Вона може слугувати схемою аналізу та самооцінки з метою корекції результатів діяльності кожного учасника освітнього процесу окремо, а також педагогічного колективу в цілому.