Як вихователю реагувати на скарги батьків: розглядаємо на прикладах
Часом батьки вихованців висловлюють скарги так, що вихователям складно відповісти на них. Для того щоб навчити педагогів відповідати професійно й доречно, проаналізуйте з ними сім ситуацій, що можуть статися в будь-якому дитячому садку
Статті до теми:
Як залучити батьків вихованців до життя дитячого садка
Дитина не хоче йти в дитячий садок: як реагувати на скаргу батьків
Реагуємо на претензії батьків: п’ять типових ситуацій
Як вдало провести батьківські збори: картки-шпаргалки для вихователя
Комунікація з батьками — складна частина роботи вихователя. Часом батьки висловлюють претензії й вимагають від вихователя певних дій, так би мовити, «качають права». Як слід вчинити педагогу — погодитися на умови батьків, відповісти на скаргу, досягти компромісу? Пропонуємо на сімох конкретних ситуаціях розглянути, які можуть бути претензії від батьків та як на них варто реагувати.
Ситуація 1. Батьки хочуть, щоб дитині залишали сніданок у групі
Мілана часто спізнюється й приходить, коли сніданок у групі закінчується. Іноді від сніданку відмовляється. Цього разу дівчинка запізнилася на три години — сніданок давно закінчився. Мама на межі скандалу: «Чому ви не залишили дитині їжу?».
Що робити. Вихователь має спокійно пояснити, що в дитячому садку дотримують певних вимог щодо харчування дітей. Приміром: «У випадках форс-мажору ми можемо залишати сніданок, але не більше ніж на годину. За санітарними вимогами ми не можемо подавати гарячі страви остиглими й розігрівати їх повторно, щоб діти не отруїлися. Розпорядок дня й дисципліна дають змогу дитячому садку ефективно функціонувати. Сподіваємося на ваше розуміння».
Ситуація 2. Батьки вимагають, щоб у групі не відчиняли вікна
Оксанка з татом приїхали до дитячого садка на пів години раніше. Тато бачить, як вихователь зачиняє вікно, і каже: «Навіщо ви вікна відчиняєте? Усю групу вистудили. Діти приходять і мерзнуть. Мені Оксанка скаржиться щодня, що в садку холодно. Сьогодні навіть іти не хотіла. У групі є знезаражувальна лампа, вентиляція, цього мало?».
Що роботи. Залежно від настрою батьків можна відповісти по-різному, наприклад заспокоїти, повідомити причину провітрювання. А ліпше — зробити і те, і те.
Варіант 1. Слід заспокоїти тата: «Ми провітрюємо приміщення, коли дітей тут немає. Зранку я приходжу для цього раніше. А зараз проконтролювала, щоб вікна були зачинені. При дітях їх відчиняти неприпустимо. Ми слідкуємо, щоб температура у групі була комфортною для дітей, щоб вони не застудилися».
Варіант 2. Вихователь має повідомити причину провітрювання: «Ми зобов’язані провітрювати групові приміщення. Вентиляція і лампа не роблять повітря в приміщенні свіжим».

Також педагог може запропонувати рішення або компроміс. Проте зверніть увагу, що деяких батьків можуть лише роздратувати пропозиції, де обидві сторони мають щось робити. Адже вони чекають дій лише від педагога. Варто зважати на настрій батьків під час спілкування.
Ситуація 3. Батьки хочуть знати, чим займається їхня дитина в дитячому садку
Тато Марійки телефонує вихователю й запитує, чим, окрім ігор, вихователь займається з дітьми в садку. Каже, що доньку до садка віддали заради розумового розвитку, щоб готувалася до школи. Дитина ж щодня розповідає лише про те, як грається.
Що робити. Може здатися, що цією претензією батько вказує педагогу, як треба працювати. На такі висловлювання хочеться відповісти, що у дитячому садку працюють професіонали з педагогічною освітою і вони ліпше знають методи виховання й навчання дошкільників. Проте слід заспокоїтися й не сприймати претензію особисто.
Дійсно, педагог — професіонал. Він знає, як організовують освітній процес у дитячому садку, а тато — ні. Тому варто це доступно пояснити. Зокрема, вихователь може сказати: «Дітей ми навчаємо у форматі гри, це провідний вид діяльності дошкільників. Наприклад, сьогодні ми грали у лікарню й сортували вітаміни за формою і кольором — вивчали геометричні фігури й закріплювали знання кольорів. Детальніше ознайомитися із програмою та методами роботи ви можете на сайті дитячого садка».

Окремо варто звернути увагу батьків на те, що у дитячому садку дошкільники мають не лише готуватися до школи. Педагоги пропонують дітям види діяльності для їх різнобічного розвитку.
Ситуація 4. Батьків не влаштовує, що діти грають самостійно
Мама забирає Сашка з прогулянки щодня під час самостійної гри. Одного разу вона прийшла зі скаргою до вихователя: «Я бачу, що діти грають самостійно, без участі вихователя. Чи не забагато вільного часу ви їм даєте? Що це у вас за методи такі? Ми ж не лише за нагляд гроші платимо».
Що робити. Насамперед педагог має розповісти про важливість самостійної гри для розвитку дошкільників. Сказати, як вона впливає на уміння дітей діяти самостійно та проявляти ініціативу, вільно спілкуватися з однолітками тощо.

Для того щоб заспокоїти маму, можна також розповісти про інші види діяльності, якими сьогодні займалися діти. Відтак запевнити, що дошкільники увесь день займаються різними цікавими справами, відвідують заняття, а не лише самостійно грають.
Не варто погоджуватися із мамою щодо надмірної кількості самостійної гри дошкільників, вибачатися тощо. А також не слід пропонувати, щоб дитина менше грала з однолітками й натомість розв’язувала додаткові завдання. Педагог має організовувати освітній процес відповідно до програми й потреб дітей, а не за запитами батьків вихованців.
Ситуація 5. Батьки вимагають не брати дитину на прогулянку в погану погоду
Мама Кирила просить вихователя не брати її сина на прогулянку: «Погода непередбачувана. Я не знаю, як його одягати, щоб він не спітнів, не змерз. Не хочу, щоб він хворів усю осінь. Нехай він сидить у групі із помічником вихователя».
Що робити. Педагог має оцінити ситуацію й запропонувати варіанти її розв’язання. Передусім варто нагадати мамі Кирила, що можна принести в дитячий садок два-три комплекти одягу та залишити їх у шафці хлопчика на випадок, якщо погода зміниться.

Також варто пояснити мамі хлопчика, чому не можна залишити дитину в групі. Наприклад: «Ми не можемо залишати дітей у садочку — за санітарними нормами вони мають гуляти не менше трьох годин на день. Окрім того, помічник вихователя допомагає педагогу організовувати прогулянку і не може залишатися з однією дитиною в групі. Але не хвилюйтеся, якщо погода погана, особливо в холодну пору року, ми скорочуємо час прогулянки. У дощ і вітер гуляємо під навісом. Ви можете заздалегідь принести гумові чоботи та дощовик на випадок дощу й залишити їх у шафці».
Ситуація 6. Батькам не подобаються пісні, які діти вчать у дитячому садку
Напередодні свята вихователь з дітьми розучував пісню. Деякі діти заспівали її вдома. Одна мама наступного дня висловила невдоволення: «Скільки можна співати цей мотлох? Дітям це нецікаво. Мій Михайлик навіть англійською співає пісні, які чує в соцмережах. Невже не можна вчити з дітьми сучасні пісні?».
Що робити. Не варто відповідати різко або говорити ультиматумами, як-от: «Тоді нехай не вчить і не бере участі в святі». Також вихователю не слід погоджуватися або пропонувати вивчити пісні, які запропонує мама.
Вихователь має пояснити: «Під час святкових заходів педагоги розв’язують передусім освітні завдання. Тому пісні, які вчать діти, насамперед мають відповідати їхньому віку й сприяти розвитку дошкільників, зокрема їхнього мовлення, слуху, відчуття ритму тощо. Музичний матеріал у соцмережах не завжди відповідає цим вимогам».
Педагог має підкріпити пояснення агументами, як і за якими критеріями добирають пісні для дитячих ранків. Приміром: «Ми добираємо пісні відповідно до освітньої програми дитячого садка, з якою ви можете ознайомитися на сайті. Ви можете розширювати світогляд Михайлика композиціями, які вважаєте за потрібне, але в дитячому садку ми маємо керуватися програмою, методичними рекомендаціями тощо».
Ситуація 7. Батьки хочуть, щоб дитина брала активну участь у святі
Тато Артема запитує вихователя, чому його син майже не бере участі у святкових заходах: «Ми бачимо Артема лише в загальних піснях і танцях, і то не завжди. А стоїть завжди в останніх рядах. Чому ви не даєте йому головні ролі? Він що, гірший за інших? На найближчому святі нехай бере участь у всіх сценках у головних ролях».
Що робити. Важливо донести до батьків, що педагог не ігнорує їхню дитину, а створює оптимальні для неї умови і поважає її бажання не брати активної участі в святі. Адже знає, що дитина в загальних номерах почувається комфортніше, ніж у сольних.
Варто поспілкуватися та спільно з батьками дібрати комфортну для дитини форму участі у святах з урахуванням її індивідуальних особливостей. Важливо після цього подякувати батькам за інформацію та запевнити, що її врахують під час організації ранку.
Не варто погоджуватися із батьками й давати у наступному святковому ранку дитині велику роль, якщо вона цього не хоче. Також педагогу не слід перекладати відповідальність за дискомфорт дитини на батьків і казати, що вони будуть винні, якщо дитина не впорається. Такі висловлювання лише роздратують батьків, а не допоможуть їм зрозуміти почуття дитини.
Спілкуватися з батьками вихованців складно. Особливо, коли ті приходять зі скаргами і претензіями, завищеними вимогами або нездійсненними очікуваннями від освітнього процесу. Проте педагог завжди може знайти компроміс, відповісти на скаргу й порозумітися з батьками. Для цього варто лише бути обережним у висловлюваннях, щоб не спричинити конфлікт. Успіху!
