Чи може педагог щороку атестуватися на позачерговій атестації і чи потрібні для цього години підвищення кваліфікації
Положення про атестацію містить норму, відповідно до якої педагогічний працівник має право на позачергову атестацію. Зі статті знатимете, чи може педагог щороку атестуватися позачергово та чи потрібно до кожної атестації здобувати години підвищення кваліфікації
Статті до теми:
Позачергова атестація педагогів: що зробити до 20 грудня
Заява про проведення позачергової атестації: бланк з підказками
Повноваження атестаційної комісії в закладі дошкільної освіти
Згідно зі статтею 50 Закону України «Про освіту» педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством. Атестація педагогічних працівників може бути черговою або позачерговою.
Також передбачено, що положення про атестацію педагогічних працівників затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти й науки. Положення про атестацію педагогічних працівників затверджено наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (далі — Положення про атестацію) і набуло чинності 1 вересня 2023 року. Пунктом 2 наказу МОН № 805 визнано таким, що втратив чинність, наказ МОН від 06.10.2010 № 930, яким було затверджено Типове положення про атестацію педагогічних працівників.
Умови для позачергової атестації
Згідно з пунктом 6 розділу I Положення про атестацію позачергову атестацію педагогічного працівника, можна проводити за його ініціативою та/або за однією з таких умов, як:
- визнання переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів;
- наявність освітньо-наукового / освітньо-творчого, наукового ступеня, наукового звання;
- успішне проходження сертифікації.
Тобто умови, зазначені у підпунктах 1—3 пункту 6 розділу I Положення про атестацію, не є одночасною сукупністю підстав для проходження педагогічним працівником позачергової атестації, що засвідчено словом «або».
Пунктом 6 розділу І Положення про атестацію також установлено, що для позачергової атестації освітній рівень і стаж роботи педагогічного працівника має відповідати вимогам, визначеним у пунктах 8, 9 цього розділу.
У пункті 8 йдеться про обов’язковість підвищення кваліфікації для атестації, а пунктом 9 визначено умови для присвоєння кваліфікаційних категорій, зокрема освітній рівень педагога та стаж його педагогічної роботи чи роботи за фахом.
У Положенні про атестацію передбачено умови, за яких можна проводити позачергову атестацію педагогічного працівника за ініціативи керівника.
Так, пунктом 5 розділу І Положення про атестацію встановлено, що позачергова атестація проводиться за ініціативою керівника:
- закладу освіти — у разі зниження якості педагогічної діяльності педагогічним працівником;
- закладу фахової передвищої та вищої освіти — у разі зниження якості педагогічної діяльності педагогічним працівником відокремленого структурного підрозділу такого закладу.
Також передбачені випадки, коли провадиться позачергова атестація керівника закладу освіти, а саме — у разі низької якості освітньої діяльності закладу освіти, яка провадиться за ініціативою керівника відповідного органу управління у сфері освіти.
Позачергова атестація може проводитися стосовно керівника відокремленого структурного підрозділу закладу фахової передвищої та вищої освіти закладу освіти — у разі виявлення за результатами проведеного відповідно до законодавства інституційного аудиту. Але це здійснюється за ініціативою керівника закладу, що має такі відокремлені структурні підрозділи.
Згідно з пунктом 7 розділу I Положення про атестацію міжатестаційний період, тобто проміжок часу між проходженням педагогічним працівником попередньої та наступної атестації, не може бути меншим ніж три роки, крім випадків проведення позачергової атестації за ініціативи педагогічного працівника.
Тобто, стосовно проведення позачергової атестації, в пункті 7 розділу I Положення про атестацію відсутня умова про тривалість міжатестаційного періоду, що передбачає можливість проходження щорічно атестації педагогічним працівником за його ініціативою. Чергова ж атестація можлива лише на четвертий чи п’ятий роки після попередньої, якщо міжатестаційний період не зміщується за певних підстав, передбачених у Положенні про атестацію.
Вимоги до підвищення кваліфікації
Згідно з частиною четвертою статті 59 Закону України «Про освіту» підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації педагогічного працівника. Але в цій статті, як і серед інших, немає вимоги, що підвищення кваліфікації має відбуватися безпосередньо перед атестацією.
Частиною п’ятою статті 59 Закону України «Про освіту» передбачено, що загальну кількість годин, відведену на підвищення кваліфікації педагогічного працівника, що оплачується за кошти відповідних бюджетів, визначає законодавство.
Частиною шостою статті 59 Закону України «Про освіту» встановлено, що Порядки підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджує КМУ. Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників затверджено постановою КМУ від 21.08.2019 № 800 (далі — Порядок підвищення кваліфікації).
Відповідно до пункту 3 Порядку підвищення кваліфікації метою підвищення кваліфікації педагогічних працівників є їхній професійний розвиток.
Також установлено, що підвищення кваліфікації педагогічними працівниками дошкільних, позашкільних, професійних (професійно-технічних) закладів освіти не рідше одного разу на п’ять років, а також щороку — педагогічними працівниками закладів загальної середньої та фахової передвищої освіти є необхідною умовою проходження ними атестації у порядку, визначеному законодавством.
Тобто Порядок підвищення кваліфікації не містить вимоги про обов’язковість підвищення кваліфікації педагогічним працівником безпосередньо перед атестацією, адже метою підвищення кваліфікації є професійний розвиток педагогічного працівника.
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 наказу МОН № 805 мінімальний загальний обсяг підвищення кваліфікації педагогічних працівників (крім педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти), необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 120 годин або 4 кредити ЄКТС упродовж п’яти років.
Згідно з підпунктом 5 пункту 3 наказу МОН № 805 мінімальний загальний обсяг підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин або 5 кредитів ЄКТС упродовж п’яти років.
Відповідно до пункту 8 Порядку підвищення кваліфікації обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників установлюється в годинах та/або кредитах Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) за накопичувальною системою. Один кредит ЄКТС становить 30 годин.
Тож педагогічні працівники закладів загальної середньої та фахової передвищої освіти мають проходити підвищення кваліфікації щороку, тобто й з метою проходження атестації, що збігатиметься, зокрема, з позачерговою атестацією, а педагогічні працівники закладів дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти — упродовж п’яти років міжатестаційного періоду і не обов’язково перед позачерговою атестацією.