11
Листопад 2024року
прокачуємо профмайстерність педагогів
методичний захід

Подорож планетами: економічний практикум для вихователів

Запросіть педагогів у цікаву «космічну подорож», під час якої вони матимуть змогу поліпшити професійні навички організації економічного виховання дошкільників

Тетяна Коваль , вихователь-методист закладу дошкільної освіти (ясел-садка) комбінованого типу № 5 «Сонечко» Сокальської міської ради, Львівська обл.
Ольга Прачун , вихователь закладу дошкільної освіти (ясел-садка) комбінованого типу № 5 «Сонечко» Сокальської міської ради, Львівська обл.

Якщо вам скажуть, що навчати дітей соціально-фінансової грамотності в дитячому садку складно, нудно або потребує багато часу й зусиль, — не вірте. За допомогою освітньої програми «Афлатот» ми маємо змогу розвивати необхідні практичні навички у дошкільників і прищеплювати їм відповідні цінності. А ще — ознайомлювати дітей з основними економічними поняттями. Перш ніж упроваджувати програму в роботу з дітьми, ми організовуємо методичні заходи для педагогів. Завдяки цьому вихователі швидко опановують особливості економічного виховання дітей. Хочемо поділитися одним із таких заходів — інтелектуально-фінансовим практикумом.

МЕТА:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

  • формувати в педагогів економічну компетентність, навич­ки раціонального споживача;
  • поглиблювати знання про особливості економічного виховання дошкільників;
  • удосконалювати вміння організовувати діяльність дітей;
  • розвивати вміння працювати разом.

ОБЛАДНАННЯ:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

  • проєктор, дошка;
  • відео- та аудіозаписи Афлатуна;
  • зображення сонячної системи;
  • іграшковий Афлатун;
  • аркуші паперу й ручки;
  • м’ячики;
  • маски на очі;
  • таймер;
  • маркери;
  • картки з твердженнями;
  • картки зі словами «згоден», «не згоден», «не знаю»;
  • картки з кросвордом;
  • клей, кольоровий папір, фарби;
  • залишкові матеріали.

ХІД:

Ведучий вітається з учасниками практикуму, оголошує тему й мету заходу.

ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Ведучий: Сучасного дошкільника з перших років життя оточує економічна сфера, наповнена складними поняттями й процесами. Наше завдання — допомогти вихованцям вдало їх опанувати. Тому одним із пріоритетних напрямів освітнього процесу в навчальному році ми обрали економічне виховання дошкільників. У цьому нам допоможе програма «Афлатот».

Програму розробили, щоб розвивати в дітей активну життєву позицію та практичні навички. Зокрема, реалізація програми «Афлатот»:

  • допомагає дітям усвідомити, хто вони і як взаємодіяти з іншими людьми;
  • акцентує увагу на ролі сім’ї та сімейних цінностей;
  • надихає дітей вивчати свої права та обо­в’язки;
  • дає змогу ознайомитися з поняттями «гроші» й «можливості».

Навчання базується на активних методах і грі. Сьогодні ми також навчатимемось у дії. Зокрема, будемо моделювати та роз­в’я­зу­вати практичні завдання. Усе це — щоб не лише зас­воїти принципи програми, а й ознайомитися з її змістом.

На екрані з’являється Афлатун — космічний персонаж із програми «Афлатот».

Афлатун: Привіт, педагоги! Ну що, ви готові до подорожі? Сьогодні я підготував для вас кілька цікавих завдань щодо розвитку соціально-фінансової грамотності дітей за розділами програми «Афлатот». Цікаво? Тоді розпочинаємо космічну подорож!

Ведучий: Дорогі колеги, наш Афлатун — космічний персонаж, тому і його завдання чекають на нас у космосі.

На дошці зображено карту Сонячної системи з планетами — Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун — та зіркою Сонцем.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Ведучий: Почнемо подорож із найвіддаленішої до Сонця планети — Нептуна. Відтак по черзі відвідаємо усі планети Сонячної системи!

Нептун. Гра з іменем

Учасникам необхідно намалювати табличку з двох стовпчиків. У першому написати всі букви свого імені, у другому — прикметник, який починається з літери навпроти. Ведучий спонукає педагогів дібрати такі прикметники, що описують їх найліпше. Відтак учасники по черзі зачитують дібрані прикметники, обговорюють їх.

Уран. Вправа на довіру

Учасники об’єднуються в пари. Одному учаснику з пари потрібно пройти відстань по аркушах паперу із заплющеними очима й зібрати м’ячики за вказівками напарника. Коли напарник торкається до голови учасника, той робить крок вперед, коли до лівого плеча — крок уліво, коли до правого — вправо, а коли до руки — присідає й піднімає м’ячик. Перемагає та пара, що найшвидше збере всі м’ячики.

Ведучий: Залучати батьків до формування соціальної та фінансової грамотності дошкільників — важлива складова програми «Афлатот». Сім’я — це перший учитель, який має величезний вплив на формування фінансових і соціальних знань дитини, її поведінку. Батьки мають навчити дитину основних економічних понять. Тож нумо вправлятися!

Сатурн. Гра «Антоніми»

Педагоги об’єднуються у дві команди — «Батьки» й «Діти», стають у дві колони навпроти одне одного. Відтак учасник однієї команди називає слово, що стосується економіки, а учасник другої — антонім до цього слова. Щоб не заплутатися, учасники передають із рук у руки іграшкового Афлатуна, коли називають слово.

Варіанти антонімічних пар:

  • дорого — дешево;
  • покупець — продавець;
  • дохід — витрати;
  • ощадливість — марнотратність;
  • попит — пропозиція.

Після першого кола ведучий пропонує ускладнити вправу й називати не лише слова, а й їх визначення.

Ведучий: Дошкільники пильно спостерігають за дорослими та копіюють їхні поведінку та ставлення до різних речей, зокрема й до грошей. І щоб у дітей склалося правильне уявлення про гроші, важливо пояснити, що це таке, чому їх потрібно заробляти та як правильно вит­рачати. Завдання на наступних планетах допоможуть нам у цьому попрактикуватися.

Юпітер. Вправа «Математичні історії»

Учасникам необхідно розв’язати математичні задачі. Ведучий почергово зачитує умови задач. Команди обговорюють варіанти та по черзі відповідають.

Приклади задач:

  • Шестирічний Іванко вирішив сфотографувати окремо маму, тата, бабусю, дідуся, кошеня. Скільки світлин він зробив? Де йому взяти гроші на друк фотографій?
  • Бабуся розрізала стрічку в трьох місцях. Скільки частин вийшло? Відгадайте, для чого бабусі ці маленькі стрічки.
  • Катруся зірвала 5 кульбаб, а Сашко — 20. Скільки всього квіток у дітей? Кат­руся зробила Сашкові зауваження: «Не можна рвати так багато кульбаб!». А Сашко відповів: «Я хочу порадувати маму!». Хто з дітей має рацію?
  • Вінні-Пух, Паць, Віслючок і Сова збираються на свято до Кролика. У всіх, окрім Паця, є по повітряній кульці. Скільки всього кульок у друзів? Паць теж хоче погратися з кольоровою «хмаринкою». Як йому допомогти?

Марс. Економічний кросворд

Кожна команда отримує порожню сітку кросворда й картку із запитаннями. Упродовж 5 хв команди відповідають на запитання й заповнюють кросворд. Та, яка впорається із цим першою, зачитує відповіді. Учасники іншої команди звіряються зі своїми записами і, якщо суперники десь помилилися, озвучують свою відповідь. Ключове слово, що має утворитися в кросворді по вертикалі, — економіка.

Земля. Фінансова казка

Завдання команд — вигадати казку з економічного виховання для дошкільників і намалювати фрагмент казки. Педагоги можуть використовувати персонажів різних книжок, мультфільмів, перероблювати відомі твори тощо. Через 10 хв команди презентують свої казки.

Ведучий: Те, як ми витрачаємо гроші, показує, що найбільше ми цінуємо в житті. А наше ставлення до грошей може багато розповісти про нас загалом. Спробуємо визначити, які ваші цінності й переконання. А також проаналізуємо, чи адекватне у вас ставлення до грошей.

Венера. Вправа «Цінності й переконання»

Ведучий зачитує твердження і просить учасників відповісти за допомогою карток зі словами «згоден», «не згоден», «не знаю».

Приклади тверджень:

  • Гроші можуть зробити людину щасливою.
  • Багаті люди — розумні, бо вони можуть знайти способи розбагатіти.
  • Необхідно, щоб більше багатих людей жертвували кошти на користь менш забезпечених.
  • Я хочу мати таку кількість грошей, щоб задовольнити свої потреби та бажання.
  • Важливо витрачати додаткові гроші на відпочинок.
  • Гроші — це нейтральний засіб, вони можуть як допомогти, так і нашкодити.

Ведучий пропонує проаналізувати твердження разом, спонукає педагогів до рефлексії та обговорення «Як я ставлюся до грошей?».

Ведучий: У межах фінансового виховання педагоги мають також формувати в дітей уявлення, що таке ресурси та їх доцільне використання. Важливо навчати дітей бережливо ставитися до речей, сортувати відходи, ознайомлювати дітей із вторинною переробкою сміття.

Меркурій. Творча студія

Ведучий роздає учасникам матеріали — клей, кольоровий папір, фарби, залишкові матеріали. Команди протягом 20 хв створюють макет дидактичної гри економічного змісту для дітей старшого дошкільного віку. Відтак презентують свої розробки.

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Сонце. Підбиття підсумків

Учасники мають передати по колу іграшкового Афлатуна й продовжити одну з фраз для рефлексії, написану на дошці. Коло закінчується тоді, коли всі учасники висловилися.

Фрази для рефлексії:

  • Сьогодні мене вразило…
  • Сьогодні я згадав / згадала…
  • Мені запам’яталося…
  • Мене роздратувало…
  • Мене зацікавило…
  • Мене порадувало…

Ведучий підбиває підсумки заходу. На екрані з’являється Афлатун.

Афлатун: Ну що, педагоги, настав час мені повертатися в космос, а вам — на Землю. Це була неймовірна мандрівка із фахівцями своєї справи. Бажаю вам успіхів. Дякую за участь! Обов’яз­ко­во зустрінемося ще!

Афлатун зникає. Ведучий дякує учасникам за активну участь і завершує захід.

Матеріали для скачування: