1
Січень 2024року
організовуємо освітній процес
проєктна діяльність

Таємниці теплої кухні: реалізовуємо проєкт

Скористайтеся ідеями зі статті та реалізуйте разом з дітьми «кухонний» проєкт. Пропонуємо не зосереджуватися суто на кулінарних процесах і дещо урізноманітнити діяльність дошкільників, наприклад організувати з ними дитячу кав’ярню або влаштувати в дитячому садку пікнік

Наталія Гавриш , експерт з дошкільної освіти, д-р пед. наук, професор

Можливо, у когось виникнуть сумніви щодо навчально-виховного ефекту проєкту «кухонної» тематики. Мовляв, не дитяча справа — готувати їжу. Та ще й високий рівень небезпеки — навколо гостре, гаряче, крихке кухонне приладдя — зумовлює небезпеку для дітей на кухні. Утім, маємо намір розвіяти сумніви й переконати в надзвичайній продуктивності пізнавальної, комунікативної та ігрової діяльності дітей у проєкті під назвою «Кухня».

Дошкільників завжди манить доросле життя. І звичайнісінька кухня вміщує цілий світ дитячих мрій. Тож дорослим слід їх лише реалізувати. Проєкт «Кухня» спрямований на збагачення досвіду ефективного проживання дітьми різних життєвих ситуацій. Під час реалізації проєкту дошкільники зможуть набути практичного досвіду взаємодії з оточенням, розширити й уточнити соціальні уявлення, усвідомити базові закони суспільства, у якому нам випало жити.

Чим важлива кухня

Кухня — одне з найважливіших місць у домі. Тут не лише готують сніданки, обіди й вечері, зберігають їжу, вгамовують голод, а й спілкуються, діляться сокровенним, планують і обмірковують події, відновлюються після важкого робочого дня, готуються до нових звершень. Спогади дитинства та їх наслідки для дорослої людини багато в чому залежать від того, чи збиралася сім’я на кухні разом; чи розділяли члени родини радості; чи допомагали одне одному переживати негаразди; чи кожен самотньо забігав на кухню схопити щось смачненьке і біг далі, покладаючись лише на себе. Дух батьківської домівки зазвичай задає дух кухні, не лише наповнений пахощами улюблених з дитинства страв, а й скріплений сімейними традиціями, святкуваннями, теплом родинних взаємин.

Тож варто допомогти дітям усвідомити, що головне на кухні — їжа чи взаємини. Адже без дружніх взаємин і їжа може здаватися прісною. А недбалість і байдужість до приготування їжі та затишку кухні може стати на заваді теплим сімейним стосункам.

Які напрями вибрати для діяльності

Проживіть цей двотижневий проєкт так, щоб діти максимально наблизилися до кухні, кухонного дійства, відчули важливість і значущість усього, що з нею пов’язане. Виведіть їхню уяву за стіни звичної домашньої кухні. Запропонуйте їм створити свою, наприклад, дитячу кав’ярню із власноруч приготованими смаколиками. А ще — допоможіть організувати польову кухню під час пікніка. Дайте змогу не лише навчатися господарювати в похідних умовах, а й опановувати секрети «приготування» дружніх взаємин.

Дитяча кав’ярня

Для того щоб зацікавити дітей ідеєю створити кав’ярню, насамперед зверніться до їхнього досвіду. Запитайте дошкільників, чи бували вони в кав’ярні. Нехай пригадають, із ким вони її відвідували, якими стравами та напоями смакували. Запропонуйте розповісти, як відпочивають дорослі з дітьми в кав’ярнях.

Поміркуйте разом із дітьми, що важливіше — смачно поїсти чи цікаво провести час і приємно поспілкуватися в кав’ярні. Мотивуйте дітей створити власну дитячу кав’ярню: запропонуйте їм придумати назву для неї, змоделювати та спланувати, як ліпше оформити інтер’єр. Не поспішайте з рішенням, спонукайте дітей висловлюватися та обстоювати свої думки.

Найліпшою формою реалізації з дітьми цього проєкту є робота в малих підгрупах. Тож запропонуйте дітям об’єднатися в пари чи трійки й спільно вигадати назву та емблему для кав’ярні. А ще — придумати елементи оформлення інтер’єру, як-от: розміщення меблів, декор стін, серветок, посуду. Відтак — презентувати свої ідеї, аргументувати вибір.

Така діяльність поглибить інтерес до «кухонних» справ і підготує дітей до створення в межах групи реальної дитячої кав’ярні на завершення першого тижня проєкту. Обов’язково визначте з дітьми ключові поняття: що називають кухнею, яке її призначення, напов­нення. Також з’ясуйте, який персонал забезпечує роботу кав’ярні, детальніше зупиніться на особливостях роботи кухаря кав’ярні.

Проведіть дидактичну вправу «Хто працює в кав’ярні». Розкладіть на столі перед дітьми картки із зображеннями людей різних професій. Відтак запропонуйте їм вибрати ті, що стосуються роботи в кав’ярні. Спонукайте дітей поміркувати й пояснити свій вибір.

Запропонуйте дітям лексико-граматичні вправи з опорою на ілюстративний матеріал, які дадуть їм змогу систематизувати знання про продукти, обладнання, способи приготування страв. Пригадайте разом літературних персонажів — Малюка й Карлсона, Пеппі Довгупанчоху, Івасика-Телесика та інших. Обговоріть їхні улюблені страви.

Використайте під час проєкту математичні завдання та вправи кухонної тематики. Вони мають поєднувати теорію та практику. Тоді «кухарські премудрощі» не залишаться на рівні розмов, а збагатять дітей безцінним досвідом приготування елементарних страв, якими можна не лише смакувати самому, а й пригощати друзів, рідних.

Діти можуть вирізати формочками печиво з тіста, прикрашати його подрібненими фруктами, брати участь у приготуванні канапок, салатів, напоїв тощо.

А ще організуйте консультації й практикуми для дітей від кухарів дошкільного закладу. Робота поряд зі справжніми професіоналами збагатить дітей незабутніми враженнями. Також цікавим для дошкільників буде складання й оформлення меню для власної кав’ярні. Діти, які вже вміють писати, можуть написати наз­ви страв, а їхні товариші прикрасять сторінки меню малюнками.

Апофеозом проєкту стане свято відкриття дитячої кав’ярні. На нього радимо запросити батьків чи дітей сусідньої групи. А щоб господарі кав’ярні почувалися впевнено, корисним для них буде вправляння в привітанні гостей та сервіруванні столу для частування за допомогою комунікативних, конструктивних та інших творчих вправ.

Секрети похідної кухні

Змістом «кухонного» проєкту може стати підготовка до віртуаль­ного походу та влаштування пікніка. Як і в попередньому проєкті насамперед актуалізуйте наявні в дітей знання й особистий досвід, а відтак переходьте до практичних дій. Орієнтовний зміст проєктної діяльності на тему «Секрети похідної кухні» запропоновано в Додатку.

Це — слайдер

Щоб переглянути
наступну сторінку,
натисніть стрілочку

Передусім діти мають усвідомити відмінності влаштування кухні в похідних умовах:

  • без чого не може бути похідної кухні;
  • що з посуду, столових приборів, елементів сервірування столу можна замінити в природних умовах — біля річки, у лісі тощо.

Нагадайте дітям про важливість дотримання на кухні відповідних гігієнічних вимог. Нехай поміркують, як цього можна досягти в умовах походу. Унаочнити необхідність гігієнічних вимог дадуть змогу досліди з чистою та брудною водою. Також діти вочевидь побачать, скільки води потребує дотримання гігієни рук в умовах походу для всіх учасників, повправляються чистити зуби, обходитися мінімумом посуду й кухонних приборів на березі річки чи в гущавині лісу.

Для того щоб зацікавити дітей, проведіть досліди, що унаочнять зміни продуктів, води й інших рідин у результаті термічного оброб­лення. А от до творчої активності їх спонукатиме моделювання ситуа­цій, що трапляються під час справжнього походу, обговорення й пошук виходу з них.

Приємним та емоційно яскравим моментом може стати влаштування пікніка в умовах, наближених до реальних. За сприятливої погоди організуйте пікнік на території дитячого садка. Реальність гри в похід, практичних дій з приготування похідних страв, частування, щирість вихователя забезпечать для дітей особливий емоційний стан.

Бажаємо вам отримати задоволення разом із дошкільниками від смакоти й дружньої творчої взаємодії дорослих і дітей під час яскравого проживання проєкту «Кухня» — такого цікавого й насиченого незабутніми враженнями.