Педагогіка забави KLANZA в дитячому садку
Нині вкрай важливо створити в дитячому садку середовище, де вихованці відчуватимуть безпеку, підтримку й радість. Дізнайтеся, як колеги збагатили освітній процес елементами педагогіки забави та в які ігри грають з дітьми
Статті до теми:
Реалізовуємо педагогіку партнерства через роботу в мікрогрупах
Умови сьогодення диктують нові вимоги до системи освіти. Першочерговим завданням для педагогів стає створити безпечні умови в дитячих садках, зберегти життя і здоров’я дітей. Але при цьому не менш актуальними залишаються освітні завдання — необхідно сприяти розвитку фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей дітей.
Війна суттєво впливає на психологічний стан дітей, тому важливо надавати їм психологічну підтримку та створити комфортне середовище для них у дитячому садку. Зокрема, за допомогою ігрового підходу до навчання. У цьому допоможе педагогіка забави KLANZA, що є поширеною в європейських країнах, а нині набуває популярності в Україні. Ми на власному досвіді переконалися в її ефективності й хочемо поділитися своїми знахідками з колегами.
Чому обираємо
Педагогіка забави KLANZA — це сукупність методів, технік, прийомів, що створюють умови для розвитку дитини під час взаємодії з групою однолітків на принципах комунікації та взаємної довіри. Під час такої взаємодії кожна дитина має змогу розкрити найкращі риси характеру, виявити власний потенціал та подбати про його вдосконалення.
Педагогіка KLANZA має на меті усебічний розвиток дитини через упровадження в освітній процес інтегрованих ігор і танців. Ми пропонуємо вихованцям різні завдання, що передбачають рух, співпрацю з іншими дітьми та креативне мислення. Створюємо атмосферу взаєморозуміння та підтримки між дітьми, що сприяє їхньому соціальному та емоційному розвитку.
Педагогіка забави KLANZA позитивно впливає на розвиток дошкільників і має безліч переваг. Активні ігри й танці забезпечують фізичний розвиток, зокрема: моторики, координації рухів, сили та витривалості. Через фізичну активність діти мають змогу позбутися напруження та накопичених негативних емоцій. Під час занять діти отримують психологічну підтримку. Творчі завдання, вистави та ігрові сюжети допомагають дошкільникам подолати страхи та хвилювання, сприяють вільному спілкуванню.
Які ігри та матеріали використовуємо
Педагогіка KLANZA передбачає організацію різних видів ігор і розваг (схема). Ігри та завдання, запропоновані педагогікою KLANZA, передбачають добровільну участь та виключають конкуренцію між дітьми. Дошкільники вчаться взаємодіяти за допомогою руху, слова, образотворчого мистецтва та інших засобів самовираження.
Під час організації ігор і забав ми використовуємо футболки жовтого кольору з логотипом для педагогів. Окрему увагу приділяємо реквізитам для ігор. Під час взаємодії з дітьми використовуємо кольоровий «парашут» або ігрову хустку, ігровий тунель з тканини, асоціативні картки, реквізит для активних ігор на свіжому повітрі тощо.
З-поміж усіх матеріалів неабиякий інтерес у дітей та педагогів викликає ігрова хустка. Її ще називають парашутом, шарфом або слінгом. Це кругле простирадло, що має сектори різних кольорів, отвір у центрі та ручки — по дві на кожен сектор. Приклади ігор, які можна організувати з використанням такої хустки KLANZA подано в Додатку 1.
Додаток 1
Як організовуємо діяльність дітей
Для того щоб реалізувати потенціал ігор та забав передбачених педагогікою KLANZA, ретельно готуємося до кожної зустрічі з дітьми. Передусім визначаємо цілі, яких хочемо досягнути, та завдання, які потрібно розв’язати під час заняття. Відтак добираємо види діяльності, які допоможуть досягти бажаного.
Акцентуємо увагу на успіхах вихованців, а не на помилках. Водночас заохочуємо дітей до спостережень, які спонукають до роздумів над тим, що варто змінити. Особливу увагу приділяємо тому, щоб створити позитивну атмосферу, у якій дитина почуватиметься у безпеці. Тому завжди орієнтуємо дітей на спільну діяльність, а не на суперництво.
У дитячому садку організовуємо як окремі ігри, так і сюжетні дійства з елементами театралізації. У них чергуємо сюжети на різні теми, наприклад: подорож до казкового лісу, країни мистецтв чи таємничого моря. Приклад плану-конспекту сюжетної забави подано в Додатку 2.
Елементи педагогіки KLANZA допомагають поглиблювати знання дітей за різними освітніми напрямами. Для цього адаптуємо ігри відповідно до освітньої мети взаємодії з дітьми.
• синій — водне середовище (океани, моря, озера, річки), небо, повітря;
• жовтий — сонце, земля, гори;
• зелений — ліси, парки;
• червоний — середовище проживання живих істот (людей і тварин).
У такий спосіб діти ліпше запам’ятовуватимуть основні природничі поняття, тренуватимуть уяву, розширюватимуть словниковий запас, розвиватимуть асоціативне мислення.
Також організовуємо інтеграційні імпрези для вихованців, їхніх батьків і педагогів. Спільна розвага дітей та дорослих надає іншого виміру стосункам у форматі «дитина — дорослі», дає змогу дошкільникам «побачити» друзів у вихователях і батьках.
Під час ігор і забав особливу увагу приділяємо розвитку в дітей певних особистісних якостей та рис характеру, наприклад таких, як почуття гумору. Ця риса дає змогу протидіяти стресам, агресії, уникати конфліктів, досягати компромісів. А спільне прибирання після забави допомагає дітям усвідомити цінність чистоти. Творчі завдання, вистави, де діти грають ролі, обговорення навчають їх висловлювати та аргументувати свої думки, креативно мислити.
Педагогіка забави дає змогу не лише використовувати новітні методики, а й зберегти вітчизняний досвід в системі освіти, народні традиції, цінності. Під час забав за педагогікою KLANZA активно використовуємо народні ігри. Вони формують уявлення про український національний дух, допомагають дітям зрозуміти свої відмінності від інших, виявляти й розвивати унікальні здібності й таланти.
Отже, педагогіка забави KLANZA — це спосіб організації розваг і навчання в комфортній для дітей атмосфері. У межах однієї статті неможливо осягнути усі можливості її використання в освіті дошкільників. Тому ми закликаємо колег на власному досвіді переконатися в її ефективності та поділитися своїми знахідками з іншими. Успіху!
Педагогіка забави виникла у 70-х роках ХХ століття у США, Німеччині, Австрії. Вона стала результатом наукових пошуків шляхів підтримки людини через міжособистісне спілкування та інтеграцію в групі. З 1990 року ідеї педагогіки забави набули популярності в Польщі. Їх пропагував Клуб аніматора забави — KLANZA, а згодом Польське товариство педагогів та аніматорів KLANZA. Ця назва поступово стала асоціюватися з певним видом ігор та забав для дітей. Сьогодні елементи педагогіки забави KLANZA використовують педагоги усього світу.
- Приклади ігор із хусткою KLANZA 152.99 КБ
Це цікаво знати!