Архітектори освітнього процесу: педагогічна вітальня
Організовувати освітній процес — завдання непросте. Саме тому колеги систематично проводять методичні заходи, що допомагають удосконалювати відповідні професійні вміння. Скористайтеся їхнім досвідом, щоб підготувати цікавий та корисний захід для вашого колективу
Статті до теми:
Як стати успішним педагогом: практикум для вихователів
Ми — одна команда: методичний захід з елементами тімбілдінгу
Хтось будує оселі, а ми — освітній процес. У нашому дитячому садку ми намагаємося якісно його «проєктувати» й «будувати», як справжні архітектори й будівельники. Опановувати нові уміння нам допомагають цікаві методичні заходи: тренінги, практикуми, майстер-класи тощо. Під час таких заходів педагоги мають змогу обмінятися досвідом, відшукати спільне рішення певної проблеми, створити нові посібники для дітей тощо. Пропонуємо ознайомитися з одним із наших заходів — педагогічною вітальнею.
|
|
|
ХІД:
Ведучий вітається з учасниками заходу та повідомляє тему й мету педагогічної вітальні.
Ведучий: Інколи ми чуємо запитання: «Як ви проєктуєте педагогічний процес?» або висловлювання: «Необхідно перебудувати освітній процес», «Креативна побудова педагогічного процесу» тощо. Це тому, що будівництво й організація освітнього процесу мають багато спільного. За висловом Януша Корчака «виховання дитини — це не мила забава, а завдання, що вимагає «капіталовкладень» — переживань, зусиль, безсонних ночей і багато, багато думок». Так само і з будівництвом. Є вислів: «Який архітектор, такий і будинок». Сьогодні ми проведемо творчу зустріч із вами — архітекторами і будівельниками освітнього процесу.
Будь-яке будівництво починається з проєкту. Тому пропоную розпочати з презентацій проєктів на тему «Дитячий садок майбутнього», над якими ви працювали в командах.
Команди демонструють презентації проєктів на тему «Дитячий садок майбутнього» і коментують їх. За потреби ведучий ставить додаткові запитання.
Ведучий: Проєкти цікаві, креативні. А що найважливіше зробити якісно в будівлі? (Фундамент). Справді, фундамент має бути міцний. Як вважаєте, що є фундаментом освіти? (Особистість педагога). Прошу вас представити варіанти фундаментів своїх будівель.
Вправа «Фундамент освіти»
Кожна команда отримує силуетне зображення будинку. Команди мають створити його фундамент — приклеїти по черзі площинні зображення цеглинок. Відтак на цеглинках записують:
- педагогічне кредо й життєві цінності;
- особисті якості, які сприяють успіху в педагогічній діяльності;
- професійні бажання;
- педагогічні заповіді;
- аргументи, чому вважають себе сучасними педагогами тощо.
Коли команди закінчують роботу, ведучий просить їх прокоментувати, що вони написали й чому вважать це важливим.
Ведучий: Хоч представлені фундаменти різні, але вони схожі тим, що зцементовані гуманними підходами, дитиноцентризмом, педагогічними принципами й творчістю. Ставлення до роботи — важливий чинник професійного успіху. Пропоную послухати притчу про ставлення до роботи.
Притча про ставлення до роботи
Подорожній ішов по дорозі й побачив кількох людей, які працювали на будівництві. Він запитав у них, чим вони зайняті. Перший відповів: «Не бачиш чи що — пісок тягаю й оці важкі камені!». Другий відповів: «Заробляю собі на життя». Третій сказав: «Тяжко працюю від зорі до зорі». Четвертий же відповів: «Я будую прекрасний храм».
Ведучий: Як по-різному можна ставитися до роботи! Знаю, що ви будуєте педагогічний процес як чудовий храм освіти. Уявімо, що стіни будівлі — це інноваційні педагогічні технології, методи, прийоми та форми роботи. Який вклад у будівництво стін вносите?
Вправа «Мозковий штурм»
Члени кожної команди обговорюють, яким педагогічним технологіям, формам і методам роботи віддають перевагу. Відтак мають обрати 5—7, які, на їхню думку, найефективніші, та записати їх на «стінах» будинку. Після закінчення роботи команди демонструють будинки та коментують свої записи.
Ведучий: Чудово! Стіни у ваших будинків дійсно міцні. І перш ніж перейти до наступного завдання, пропоную послухати притчу про гарного архітектора.
Притча про гарного архітектора
Прийшов замовник до архітектора й каже: «Спроєктуй мені найкрутіший будинок із купою кімнат, красивим оформленням і щоб було комфортно». Архітектор запитує: «А де буде стояти цей будинок?». Замовник відповідає: «Ти ж крутий архітектор, ти спроєктував багато різноманітних будинків, просто зроби мені теж крутий і зручний. А де він буде стояти — це тебе не стосується».
Архітектор подумав і каже: «Так, я спроєктував багато будинків. Тому я знаю, що якщо будинок буде стояти в пустелі, то мені не потрібно придумувати гідроізоляцію фундаменту, але потрібно подумати про потужну систему кондиціонування, щоб ви не мучилися від спеки. А якщо він буде на півночі, то мені потрібно подумати про хороше опалення й величезні вікна на даху, щоб ви могли насолоджуватися північним сяйвом. Є багато неявних деталей, які роблять життя комфортним. Але якщо я не знаю, де буде стояти будинок, то як я зможу зробити його комфортним?».
Ведучий: У роботі педагога важливе знання особистості кожної дитини, її особливостей, щоб життя дитини в дитсадку було комфортним. А як ви враховуєте у своїй роботі індивідуальність дошкільника?
Вправа «Інтелектуальні карти»
Команди протягом 10 хв створюють інтелектуальну карту «Що зберігається в кишенях дитинства?». Зокрема, слід відобразити особливості сучасної дитини дошкільного віку та навести приклади, як їх потрібно враховувати під час організації освітньої взаємодії з дітьми.
Ведучий: Стіни звели, тепер час побудувати дах. Станіслав Єжи Лец (Stanislaw Lec) говорив: «Дах над головою часто не дає змоги людям рости». Кажуть, що гарний педагог знає межі своїх здібностей, а великий — не бачить цієї межі. Дізнаймося, чи вам не заважає дах, щоб педагогічні мрії летіли високо. Які плани маєте на наступні п’ять років?
Педагоги по черзі розповідають про плани на наступні п’ять років і вирізають елементи дахів для будинків. Відтак наклеюють їх на силует будинку — формують дах.
Ведучий: А тепер ми поставимо двері. Є китайська приказка: «Вчителі відчиняють двері, а учні входять самі». (Педагоги приклеюють до макетів будинків двері.) А ще говорять: «Похмурий той будинок, що не зігрітий сміхом і галасом дитини». (Педагоги прикріплюють на макети фотографії вихованців, їхніх батьків, педагогів.) Подивіться, в освітній будівлі з’явилися «мешканці» — колеги, діти, їхні батьки! Як вони уважно дивляться на вас! Чи цікаво вам, як вони вас бачать?
Інтерв’ю «Я очами інших»
Ведучий пропонує педагогам відповісти на такі запитання:
- Чи можете ви подивитися на себе очима вихованців, їхніх батьків, колег, адміністрації дитячого садка?
- Коли це робите?
- Що бачите?
- Вигляд якого фахівця хотіли б мати в очах кожного?
Ведучий: А тепер — інтер’єр будинку. Ви багато уваги приділяєте розвивальному матеріальному середовищу, часто вигадуєте щось нове. Продемонструйте ваші розробки.
Учасники презентують дидактичні посібники, які вони виготовили в командах. На презентацію кожна команда має 5 хв.
Ведучий: Настав час приймати роботу. Чи якісними були проєкти й будівництво? Чи є причини, які заважають якості роботи? (Педагоги відповідають.) Пропоную послухати притчу про старого будівельника. (Ведучий зачитує притчу.) Іноді ставимося до своєї роботи з таким поспіхом, як будівельник, який іде на пенсію. Лише через роки розуміємо, що живемо в тому будинку, який побудували самі. Що менше зусиль докладаємо до того, щоб його створити, то більше тріщин потім у ньому з’явиться. Варто завжди пам’ятати, що, дозволяючи собі робити щось сяк-так, можна спіткнутися об свої ж абияк зроблені справи. Педагогам необхідно виконувати обіцянки і тримати слово. Адже так зміцнюють повагу до себе й загартовують характер.
Обговорення:
- Як ставитеся до своєї роботи?
- Чи завжди працюєте на відмінно?
- Чи є те, що заважає роботі?
- Чого треба позбутися, щоб досягти мети?
Ведучий: Кажуть: «Будинок — це продовження твого Я». У будинків, як і в людей, є душа й обличчя, на якому віддзеркалюється їхня сутність. Подивіться, які будинки ви спроєктували та побудували! Саме таким, як ви, і має бути сучасний педагог — архітектор і будівельник освітнього процесу, а також — педагог майбутнього.
Педагоги діляться враженнями про зустріч. Ведучий дякує усім за активну участь і завершує захід.
- Притча про старого будівельника 143.8 КБ
![](https://emetodyst.expertus.com.ua/images/article-elements/article_up_emetodyst.png)