11
Листопад 2024року
допомагаємо методисту-початківцю
шпаргалка

Як узагальнити та описати перспективний педагогічний досвід

У професійній діяльності кожного педагога настає період, коли потрібно грамотно представляти себе й результат своєї роботи. Не завжди це виходить одразу, інколи доводиться вчитися цього тривалий час. Пропонуємо кілька підказок, що допоможуть узагальнити та описати свій педагогічний досвід.

Проаналізуйте результати діяльності

Якщо ви накопичили достатній досвід роботи за конкретною темою, то спочатку його потрібно проаналізувати. Слід зібрати наявну інформацію, відокремити головне від другорядного, під­отувати теоретичне обґрунтування досвіду. І лише після цього починати описувати.

Визначте умови виникнення досвіду

Вкажіть, що наштовхнуло вас на ідею досліджувати ту чи ту тему. Не використовуйте загальних фраз, пишіть лише про власну діяльність. Адже ідеї перспективного досвіду в різних педагогів можуть збігатися, проте умови виникнення — різні. Опишіть саме свої умови. Наприклад: вивчення методичної літератури, досвід колег, інноваційна діяльність, результати моніторингу досягнень дошкільників тощо.

Зазначте актуальність і перспективність

Коли описуватимете перспективний досвід, зазначте актуальність мети, яку ви поставили. Адже професійна діяльність педагога має відповідати сучасним вимогам дошкільної освіти. У своїй роботі кожен педагог має створювати сприятливі умови для розвитку дітей відповідно до їхніх вікових та індивідуальних особливостей, щоб на етапі завершення дошкільної освіти вони опанували базові компетентності.

Вкажіть провідну ідею

Педагогічна ідея — основна думка досвіду. Як же її сформулювати? Провідна педагогічна ідея складається з трьох частин: мета або кінцевий результат, категорія дітей і засіб досягнення результату. Тобто провідна педагогічна ідея вашого досвіду закладена в темі.

На початковому етапі важливо правильно сформулювати тему. Адже провідна педагогічна ідея має відповідати темі, а досвід — розкривати провідну педагогічну ідею.

Проаналізуйте теоретичну базу

Коротко опишіть, які теорії, положення, закони, закономірності реалізуєте в процесі роботи. При цьому обов’язково надайте посилання на авторів, матеріали яких вивчали, та їхній погляд на проблему. Відтак висвітліть зв’язок теоретичного матеріалу з теми, який ви вивчили, й особистого практичного досвіду. Опишіть, що нового ви зробили в цьому напрямі та що відрізняє вашу роботу від розробок інших авторів за цією темою.

Розкрийте особливості власної діяльності

Пишіть про конкретні дії, які забезпечують певний результат. Проаналізуйте відповідність змісту поставленим цілям і завданням. Перспективний педагогічний досвід може вирізнятися не лише новими формами й методами організації освітнього процесу, а й унікальним змістом.

Далі опишіть форми та методи освітньої взаємодії з дітьми. Проаналізуйте, як вони допомагають досягти поставлених цілей і завдань, як ви їх застосовуєте під час освітнього процесу.

Педагогічний досвід перспективний, якщо ви вдало вибрали відомі форми й методи, удосконалили їх та/або створили нові, що дадуть змогу досягти мети найоптимальнішим способом.

Проаналізуйте організацію освітнього процесу, способи включення дітей у пізнавальну, трудову, дослідницьку діяльність. А також розкрийте відповідність організації поставленим цілям і завданням.

Підтвердіть результативність

Представте результати власної діяльності, наведіть критерії досягнення мети, опишіть і проаналізуйте кількісні та якісні зміни в педагогічному процесі. Якщо треба, вкажіть назви й авторів діагностик, за допомогою яких ви виявили ці результати. Відтак доведіть, що результати освітнього процесу безпосередньо залежать від досвіду, який ви транслюєте.

Висвітліть зв’язок отриманих результатів із поставленими цілями, завданнями та способами діяльності всіх учасників освітнього процесу. Необхідно довести, що результати освітнього процесу залежать від того досвіду, який ви транслюєте.

Орієнтуйтесь на цільову аудиторію

Відобразіть сферу застосування вашого досвіду. Ви маєте чітко розуміти, кому адресований ваш досвід, кому рекомендуєте його використовувати й кому він буде корисним. Серед вимог до опису досвіду — привабливість викладу. Подача матеріалу має викликати в читача зацікавленість і бажання скористатися рекомендованим досвідом. Цього можна досягнути за допомогою яскравих прикладів, опису дидактичних матеріалів, переконливості отриманих результатів.

Запропонуйте додатки

Одна з найцікавіших для практиків частин — скарбничка практичних ідей, матеріали, які розкривають технологію досвіду роботи. Додайте конспекти, сценарії, технологічні карти, фотографії, перспективні плани роботи тощо. Детально опишіть і широко представте практичні педагогічні знахідки, родзинки, що віднайшли та апробували.

Поширюйте свій досвід

Пам’ятайте, що опис досвіду — не самоціль. Якщо про нього нікому, крім вас, не відомо, то користі мало. Тому вчіться транслювати власний досвід. Наприклад, презентуйте його на заходах різних рівнів: у дитячому садку, на міських та обласних методичних конференціях, семінарах, виставках. Публікуйте його в професійних журналах. Почніть вести блог, де транслюйте досвід різним категоріям слухачів.

Підготувала Олена Стаєнна, головний редактор журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», канд. пед. наук.