Перевіряємо організацію фінансової освіти дошкільників у дитячому садку
Беріть у роботу практичні рекомендації та картки контролю, що допоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу з формування в дошкільників основ фінансової грамотності
Чи потрібно розповідати дошкільникам про гроші? Звісно! Адже дитину з перших років життя оточує економічна сфера. Проте часто свої перші економічні знання вона здобуває із бесід з однолітками чи реклами по телебаченню. Для того щоб це змінити, у варіативній складовій Державного стандарту дошкільної освіти створили освітній напрям «Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність». Основна мета роботи за цим напрямом — формувати в дітей основи фінансової грамотності. Саме фінансова грамотність допоможе дитині в дорослому житті забезпечувати добробут, сформує вміння бачити та використовувати можливості.
Організація роботи з формування в дітей основ фінансової грамотності потребує відповідних компетенцій вихователів. Для того щоб визначити, яка їм потрібна методична допомога, та вчасно її надати, проведіть оперативний / тематичний контроль.
Вивчіть діяльність педагогів
Проаналізуйте освітні програми та визначте, які основні завдання мають розв’язувати педагоги з питань фінансової освіти дошкільників. Відтак визначте, за якими напрямами доцільно вивчити їхню діяльність, і підготуйте інструментарій, за допомогою якого фіксуватимете результати контролю.
Інструментарій обирайте залежно від мети контролю. Зокрема, якщо педагоги лише починають упроваджувати елементи фінансової освіти в роботу з дітьми, то їм доцільно запропонувати анкету, аби виявити їхні потреби. Запитання анкети формулюйте так, щоб не лише визначити рівень знань педагогів за напрямом, а й виявити складнощі, які в них виникають.
Якщо педагоги працюють за напрямом більше ніж пів року, скористайтеся карткою контролю. Внесіть у неї всі критерії та показники, за якими плануєте перевіряти організацію роботи з формування в дітей основ фінансової грамотності. Відповідно до них вивчіть діяльність педагогів.
Планування
Розпочніть контроль із вивчення перспективних і календарних планів роботи з дітьми. Адже якісне планування — одна з головних умов результативності освітнього процесу.
Зверніть увагу на наявність послідовності в організації роботи з формування основ фінансової грамотності в дітей. Проаналізуйте, чи ускладнюється зміст освітньої діяльності відповідно до змін обсягу та рівня знань дітей. Зокрема, визначте, з якими фінансовими поняттями педагоги ознайомлюють дітей та які навички формують. Також визначте, чи планують педагоги роботу з дітьми за межами організованих форм роботи. Адже для реалізації означеної мети важливо, щоб діти вчилися самостійно застосовувати отримані знання на практиці.
Фінансова освіта дошкільників передбачає, що кожна дитина зможе оперувати низкою відповідних віку понять. Проте діти, залежно від власного фінансового досвіду, опановують ці поняття в індивідуальному темпі. Тому проаналізуйте, чи планують педагоги індивідуальну роботу з дітьми за цим напрямом. Наприклад, відстежте, як педагоги планують роботу з дітьми, які не мають досвіду поводження з грошима.
Наповнення освітніх осередків
Для того щоб діти мали змогу застосовувати отримані фінансові знання під час самостійної діяльності, в предметно-розвивальному просторі дитячого садка доцільно розмістити стимульні матеріали.
Проаналізуйте наповнення освітніх осередків та визначте, чи наявні в них матеріали, які допомагають дітям опановувати елементарні фінансові знання. Наприклад, в осередку для сюжетно-рольових ігор мають бути атрибути економічного змісту — іграшкові гроші, картки, бланки чеків, цінники тощо. Також доцільно пропонувати дітям відповідні віку дидактичні ігри, як-от: «Купуємо іграшки», «Світ професій», «Плануємо покупки» та інші. В осередку художньої літератури вихователі мають розміщувати художні твори економічного змісту та систематично ознайомлювати з ними дітей.
Під час контролю обов’язково оцініть доступність і безпечність матеріалів, які педагоги використовують для формування основ фінансової грамотності в дошкільників.
Організація діяльності дітей
Особливої значущості під час формування основ фінансової грамотності дітей набуває практико-орієнтована освітня взаємодія. Основне навантаження лягає не стільки на обрану форму роботи, скільки на грамотно дібрані методи, прийоми, засоби навчання. Тому проаналізуйте, які методи й прийоми використовують педагоги, щоб формувати в дітей первинний фінансовий досвід. Визначте, чи використовують педагоги під час освітньої взаємодії з дітьми:
- стимульні ситуації, спрямовані на формування в дітей уміння робити усвідомлений вибір;
- ігри-стратегії та квести, що дають дітям змогу застосувати економічні знання на практиці;
- сюжетно-рольові ігри економічної спрямованості — «Супермаркет», «Банк», «Ферма» тощо.
Також зверніть увагу, чи обговорюють педагоги з дітьми елементарні фінансові поняття, у який спосіб пояснюють їх зміст. Адже важливо, щоб діти не лише запам’ятовували те чи те слово, а й розуміли, що воно означає.
Визначте, чи організовують педагоги пізнавальні екскурсії економічної спрямованості. Під час екскурсій дошкільники дізнаються про специфіку роботи фінансових установ, спостерігають на практиці товарно-грошові відносини, закріплюють знання про торговельні осередки й інші установи. Такі екскурсії можуть бути реальними чи віртуальними залежно від умов діяльності дитячого садка.
Окремо проаналізуйте, чи організовують педагоги проєктну діяльність економічної спрямованості. Така діяльність передбачає збирання й аналіз інформації про об’єкт дослідження; командну взаємодію; самостійне розв’язання проблемних ситуацій через ухвалення спільних рішень тощо.
Зверніть увагу, чи пропонують педагоги дітям завдання економічного змісту протягом дня, чи підтримують ініціативи дітей, чи створюють умови для їхньої самостійної діяльності тощо. Окремо проаналізуйте, які методи й прийоми використовують педагоги, щоб розширювати фінансовий досвід дітей.
Взаємодія з батьками
Під час контролю перевірте, чи планує педагог індивідуальну роботу з батьками та чи веде її облік. Визначте, які заходи просвіти батьків спланували педагоги з питань формування в дітей основ фінансової грамотності. Також проаналізуйте, чи педагоги залучають батьків до спільної діяльності з дітьми, чи вивчають їхні запити щодо фінансової освіти вихованців.
Проаналізуйте, які інформаційні матеріали пропонують педагоги батькам із питань фінансової освіти дошкільників. Зокрема, чи ознайомлюють батьків із тим, як говорити з дітьми про гроші, як формувати в них первинний фінансовий досвід. Також поцікавтеся, чи пропонують педагоги батькам тематичні порадники, буклети, відповідні наочні матеріали.
Проаналізуйте досягнення дітей
Найліпше про якість організації освітньої роботи з дітьми свідчить рівень їхніх знань, умінь і навичок. Тому під час контролю поспостерігайте за діяльністю дітей і проаналізуйте їхні досягнення.
Проаналізуйте самостійні ігри дітей. Визначте, чи оперують вони елементарними економічними поняттями під час відповідних ігор, чи доречно їх вживають, чи розуміють зміст цих понять. Зокрема, старші дошкільники мають розуміти, чим відрізняються банкноти й монети національної валюти, уміти групувати їх за номіналом. Діти цього віку здатні пояснити, що можна купити за гроші, а також, чому товари й послуги мають певну ціну.
Статті до теми:
План роботи з педагогами щодо формування в дітей основ фінансової грамотності
Цікава економіка, або Як формувати фінансову грамотність у дошкільників
Поспілкуйтеся з дітьми, щоб визначити, як вони розуміють, що таке заощадження та для чого вони потрібні. Відтак зафіксуйте їхні досягнення щодо опанування основ фінансової грамотності у відповідній картці контролю.
Під час оцінювання досягнень дітей беріть до уваги чинники, що можуть впливати на формування в дітей основ фінансової грамотності. Наприклад, можливість мати кишенькові гроші, досвід самостійних покупок, матеріальне становище в родині тощо.
Опрацюйте результати контролю і складіть довідку за його результатами. У ній проаналізуйте, які методи та прийоми освітньої взаємодії найліпше сприяють формуванню основ фінансової грамотності в дошкільників. Окрему увагу приділіть складнощам, які виникають у педагогів за цим напрямом. Відтак за результатами контролю підготуйте методичні рекомендації, як поліпшити організацію фінансової освіти в дитячому садку. Також сплануйте спільні для всіх педагогів тренінги й семінари-практикуми, під час яких опрацюйте типові помилки педагогів в організації роботи з формування основ фінансової грамотності в дошкільників.