11
Листопад 2024року
професійно вдосконалюємося
коучинг

Організовуємо коуч-сесії для педагогів

Наталія Савінова , фахівець з дошкільної освіти, Київ
Головне у статті
  1. Підказки, як організувати коуч‑сесії для педагогів
  2. Приклади коуч-сесій із розвитку професійних умінь педагогів

Професійна діяльність педагогів передбачає, що вони мають дбати про власний професійний розвиток і самоосвіту: рефлексувати, пізнавати себе й самовдосконалюватися. Для того щоб поліпшити такі вміння педагогів, організуйте коуч-сесії.

Коуч-сесія — це індивідуальна або групова зустріч із коуче­м, під час якої він допомагає досягти особистих чи професійних цілей. Коуч-сесія дає змогу розібратися у своїх пот­ребах, розробити план досягнення цілей і визначити можливі перепо­ни.

Організовуйте взаємодію з педагогами так, щоб вони не лише отримували поради й рекомендації, а й брали активну участь у зус­трічах. Важливо, щоб під час коуч-сесій педагоги відповідали на запитання, виконували практичні завдання і, зрештою, самі знаходили шляхи розв’язання своїх проблем. Нумо розбиратися, як упровадити коуч-сесії в роботу з педагогами.

Яку тему й мету обрати

Коучинг доцільно використовувати не для тих завдань, де наперед відоме рішення, яке ефективно підходить для конкретної си­туації. Він потрібен для того, щоб не просто мотивувати педагога роз­­в’я­зати завдання, а дати йому змогу віднайти й обрати ті способи розв’я­зан­ня цього завдання, які доцільно впроваджувати в подальшу діяльність.

На початку роботи проведіть анкетування та з’ясуйте труднощі педагогів. Відтак визначте, які саме навички необхідно в них прокачати та сформуйте загальну мету коуч-сесій. Наприклад:

  • мотивувати педагогів до професійного розвитку;
  • спонукати аналізувати свою діяльність;
  • сприяти самоосвіті педагогів;
  • створювати творчу атмосферу в колективі;
  • попереджати конфлікти між педагогами;
  • не допускати емоційного вигорання.

Після того як визначите тему й мету, сплануйте коуч-сесії. Приклади коуч-сесій для розвитку в педагогів основ рефлексійної діяльності запропоновані в Додатку 1. У Додатку 2 наведені приклади коуч-се­сій для розвитку професійних умінь педагогів-початківців.

Як організувати діяльність

Підготовка та проведення коуч-сесій потребує тривалого часу. Щоб структурувати таку діяльність, розподіліть її на етапи.

Під час організаційного етапу проведіть із педагогами вступну зустріч та ознайомте їх із темою та метою коуч-сесій. Також зазнач­те, скільки зустрічей заплановано та протягом якого періоду. Відтак разом із педагогами складіть розклад коуч-сесій. Зерніть увагу, що їх доцільно проводити один-два рази на місяць.

Перш ніж організувати взаємодію між коучем і педагогами, слід створити атмосферу безпечності та довіри, де усі підтримують одне одного. Важливо, щоб у дитячому садку панував демократичний стиль управління і співпраці. Необхідно, щоб педагог захотів відверто спілкуватися з коучем, без страхів за наслідки такого спілкування.

Основний етап присвятіть організації коуч-сесій відповідно до плану. Вибудовуйте кожну коуч-сесію так, щоб учасники мали змогу знайти способи подолати труднощі, вибрати один із них і скласти план дій. Оптимальна тривалість кожної сесії — від 30 до 90 хв.

Для того щоб налаштувати педагогів на продуктивну діяльність, на початку кожної коуч-сесії організовуйте вправи на включення та взаємодію.

За допомогою вправ, ігор, бесід допоможіть учасникам дослідити проблему / ситуацію, визначити внутрішні й зовнішні перешкоди на шляху до результату. Під час коуч-сесій стимулюйте педагогів шукати нові ідеї, способи й напрями ефективної організації освітнього процесу. Важливо підтримувати та приймати для обговорення всі пропозиції, запропоновані педагогами.

Наприкінці кожної коуч-сесії пропонуйте педагогам домашнє завдання. Це дасть їм змогу в період між коуч-сесіями удосконалювати набуті вміння.

Не примушуйте вихователів виконувати домашнє завдання. Проте відзначайте старання тих, хто знайшов час і виконав його.

На заключному етапі проведіть підсумковий моніторинг. Порівняйте результати з тими, які отримали перед початком ко­уч-сесій. Визначте, чи наявна позитивна динаміка. Обов’язково проведіть зак­лючну зустріч із педагогами. Обговоріть, яких результатів вдалося досягти, а над чим варто попрацювати додатково. За потреби виз­начте тематику наступних зустрічей.

Отже, організація коуч-сесій дасть змогу педагогам проаналізувати власну діяльність і допоможе їм визначитися з напрямами професійного розвитку. Однак, упроваджуючи в роботу з педагогами коуч-сесії, потрібно чітко усвідомлювати стратегію їх використання.

Це — слайдер.

Щоб переглянути
наступну сторінку,
натисніть стрілочку